Kaip NovaTech dirbtinio intelekto sprendimai keičia kino industriją: nuo scenarijų kūrimo iki specialiųjų efektų

Kai technologijos susitinka su kino magija

Holivudas visada buvo technologinių naujovių priešakyje, bet tai, kas vyksta dabar, tikrai primuša viską. NovaTech, viena iš lyderiaujančių dirbtinio intelekto kompanijų, tiesiog perverčia kino industriją aukštyn kojomis. Ir ne, čia ne dar vienas straipsnis apie tai, kaip robotai atims darbus iš kūrybinių žmonių. Realybė daug įdomesnė ir sudėtingesnė.

Prieš porą metų buvau Berlyne, kino festivalyje, kur susipažinau su vienu operatoriumi. Vyrukas pasakojo, kaip anksčiau specialiųjų efektų komanda dirbo mėnesius, kad sukurtų vieną penkių minučių sceną. Dabar tas pats darbas atliekamas per savaitę. Skamba neįtikėtinai? Bet tai jau realybė daugelyje studijų.

Scenarijų rašymas: kai mašina tampa bendraautore

Pirmą kartą išgirdęs apie AI, kuris padeda rašyti scenarijus, nusijuokiau. Rimtai, kaip mašina gali suprasti žmogiškų emocijų subtilybes, charakterių psichologiją ar dramaturgiją? Pasirodo, gali. Tik ne taip, kaip daugelis įsivaizduoja.

NovaTech sukurta sistema neanalizuoja vien tik sėkmingų filmų scenarijus – ji gilinasi į kultūrinius kontekstus, socialinius pokyčius, net į tai, kaip skirtingose šalyse žiūrovai reaguoja į tam tikrus siužeto posūkius. Vienas Danijos režisierius man pasakojo, kaip jų komanda naudojo šią sistemą kurdama trilerį. AI neperrašė scenarijaus už juos, bet nurodė silpnas vietas dialoge, pasiūlė alternatyvių charakterių vystymosi krypčių ir net įspėjo apie galimus logikos spragas trečiame akte.

Įdomiausia, kad sistema gali analizuoti scenarijos ritmą. Ji parodo, kur tempas lėtėja, kur reikia įtampos, o kur žiūrovai gali pradėti nuobodžiauti. Tai tarsi turėti šimtų patyrusiųjų scenaristų patirtį vienu mygtuko paspaudimu. Bet – ir čia svarbu – galutinį žodį vis tiek taria žmogus. Mašina siūlo, žmogus sprendžia.

Kastingo revoliucija: kai algoritmai ieško veidų

Dabar pereikime prie kastingo – srities, kuri tradiciškai reikalavo neįtikėtinai daug laiko ir intuicijos. NovaTech sistema gali per kelias valandas peržiūrėti tūkstančius aktoriaus darbų ir įvertinti, ar jis tinka konkrečiam vaidmeniui. Bet ne pagal tai, kaip jis atrodo – tai būtų per paprasta.

Sistema analizuoja aktoriaus mimikos spektrą, balso moduliacijas, net tai, kaip jis juda erdvėje. Viena kastingo direktorė iš Los Andželo man pasakojo apie atvejį, kai AI pasiūlė aktoriaus, apie kurį niekas net nepagalvojo. Vaikinas turėjo tik keletą nedidelių vaidmenų indie filmuose, bet sistema pastebėjo jo gebėjimą perteikti subtilias emocijas vien akių žvilgsniu. Jis gavo vaidmenį, ir filmas vėliau surinko tris „Oskarų” nominacijas.

Žinoma, yra ir kitokių istorijų. Kai kurie aktoriai skundžiasi, kad sistema per daug dėmesio skiria technikams aspektams ir ignoruoja tą neapčiuopiamą „kažką”, kas daro aktorių įsimintiną. Gal jie teisūs. Bet faktas lieka faktu – technologija padeda surasti talentus, kurie anksčiau būtų likę nepastebėti.

Specialieji efektai: kai realybė tampa lanksti

Čia prasideda tikroji magija. NovaTech dirbtinio intelekto įrankiai specialiesiems efektams – tai tiesiog kosminė technologija. Jie gali sukurti fotorealistiškus personažus, kurie neegzistuoja, pakeisti foną bet kurioje scenoje ar net „atjauninti” aktorius.

Bet štai kas įdomu – technologija taip pat gali padaryti priešingai. Viename projekte, kuriame dalyvavo mano pažįstamas VFX menininkas, reikėjo „pasendinti” pastatą. Anksčiau tai būtų reikalavę savaitę darbo ir dešimčių specialistų komandos. Su NovaTech sistema darbas buvo atliktas per dvi dienas. Sistema ne tik pridėjo paviršiaus defektų, bet ir apskaičiavo, kaip natūraliai keistųsi medžiagos tekstūra per dešimtmečius, atsižvelgdama į klimato sąlygas, oro taršą ir kitus veiksnius.

Yra ir keistų dalykų. Kartą sutikau CGI menininkę, kuri pasakojo, kaip AI sukūrė tokį realistišką vandens efektą, kad komanda praleido dar savaitę jį „gadindama”, nes atrodė per tobulai. Žiūrovai, pasirodo, tikisi tam tikro netobulumo – kitaip atrodo dirbtinai. Ironija, ar ne?

Garso dizainas ir muzika: kai AI komponuoja emocijas

Garso sritis – tai vieta, kur NovaTech technologijos tikrai nustebino net skeptikus. Sistema gali analizuoti sceną ir pasiūlyti ne tik tinkamą muzikinį foną, bet ir sukurti jį. Ne, ji nekuria kito Hanso Zimmerio, bet gali generuoti atmosferinę muziką, kuri puikiai atitinka scenos nuotaiką.

Vienas garso režisierius iš Londono man demonstravo, kaip veikia sistema. Įkėlei sceną, nurodai pageidaujamą emocinį toną, ir po kelių minučių gauni kelias muzikos versijas. Gali jas derinti, keisti, eksperimentuoti. Tai tarsi turėti visą orkestrą, kuris niekada nepavargsta ir visada pasirengęs išbandyti naują variantą.

Garso efektų srityje technologija dar įspūdingesnė. AI gali sukurti bet kokį garsą – nuo futuristinio ginklo šūvio iki išgalvoto padarėlio riaumojimo. Sistema mokosi iš milijonų esamų garsų ir kuria naujus, kurie skamba natūraliai, net jei vaizduoja kažką, kas realybėje neegzistuoja.

Postprodukcija: kai mašinos redaguoja greičiau nei žmogus mirksi

Montažo kambaryje – štai kur NovaTech technologijos tikrai taupo laiką ir nervus. Sistema gali peržiūrėti valandų valandas medžiagos ir automatiškai atrinkti geriausius kadrus pagal techninius kriterijus: fokusavimą, apšvietimą, kompoziciją. Bet dar įdomiau tai, kad ji gali atpažinti emocines aktoriaus išraiškas ir pasiūlyti, kurie kadrai geriausiai perteikia reikiamą nuotaiką.

Susipažinau su montažo režisieriumi, kuris dirbo prie didelio biudžeto veiksmo filmo. Jis pasakojo, kad anksčiau tik pirminis medžiagos peržiūrėjimas užtrukdavo savaites. Dabar AI per naktį gali išanalizuoti viską ir pateikti preliminarų montažą. Žinoma, tai tik pradžia – tikrasis kūrybinis darbas prasideda vėliau, bet galimybė sutaupyti tiek laiko pradinėje stadijoje keičia žaidimo taisykles.

Spalvų korekcija – dar viena sritis, kur technologija daro stebuklus. Sistema gali automatiškai suderinti spalvas tarp skirtingų scenų, atsižvelgdama į paros laiką, apšvietimo šaltinius ir bendrą filmo vizualinę estetiką. Vienas koloristas man sakė, kad tai tarsi turėti asistentą, kuris atlieka 80% rutininio darbo, leidžiant jam susikoncentruoti į kūrybinius sprendimus.

Etiniai klausimai ir prarastos darbo vietos

Dabar palieskime dramblį kambaryje. Taip, technologija atima darbus. Ne taip masiškai, kaip kai kas baugina, bet procesas vyksta. Jaunesnieji VFX menininkai, kurie anksčiau pradėdavo nuo paprastų užduočių, dabar sunkiai randa vietą, nes tas paprastas užduotis atlieka AI. Tai rimta problema, kurią industrija dar nėra išsprendusi.

Kalbėjausi su profesinės sąjungos atstove, kuri sakė, kad didžiausia baimė – ne tai, kad mašinos pakeis žmones, o tai, kad studijos naudos technologijas kaip pasiteisinimą mažinti atlyginimus ir bloginti darbo sąlygas. „Jei AI gali padaryti per savaitę tai, kam anksčiau reikėjo mėnesio, tai nereiškia, kad darbuotojai turėtų gauti keturis kartus mažiau”, – sakė ji.

Yra ir kitas aspektas – autorystės teisės. Jei AI sukuria muzikos kūrinį ar vizualinį efektą, kas yra tikrasis autorius? Programuotojas, kuris sukūrė algoritmą? Menininkas, kuris jį naudojo? Kompanija, kuriai priklauso technologija? Šie klausimai dar teisiškai neišspręsti, ir situacija kartais būna tikrai keista.

Ką tai reiškia ateičiai ir kas laukia toliau

Žiūrint į tai, kas vyksta dabar, sunku neįsivaizduoti, kas bus po penkerių ar dešimties metų. NovaTech ir kitos panašios kompanijos jau eksperimentuoja su technologijomis, kurios skamba kaip mokslinė fantastika. Virtualūs aktoriai, kurie gali vaidinti bet kokį vaidmenį. Interaktyvūs filmai, kurie keičiasi priklausomai nuo žiūrovo reakcijų. Visiškai AI sukurti trumpametražiai filmai.

Bet štai ko nepadarys jokia technologija – nepapasakos istorijos, kuri tikrai svarbi. Nesuteiks filmo sielos. Nesukurs momento, kuris priverčia žiūrovą sustoti ir pagalvoti apie gyvenimą. Tai vis dar žmogaus teritorija, ir tikiuosi, kad tokia ir liks.

Kalbant praktiškai, jei dirbate kino industrijoje ar tik planuojate, patarimas paprastas – išmokite naudotis šiomis technologijomis. Jos nėra priešas, jos įrankis. Geriausi rezultatai atsiranda tada, kai žmogiška kūrybiškumas susijungia su mašinos galimybėmis. Tie, kurie tai supranta ir moka derinti abu pasaulius, bus labiausiai vertinami specialistai ateinančiais metais.

Ir dar vienas dalykas – niekada nepamirškite, kad technologija yra tik priemonė. Filmai kuriami žmonėms, apie žmones ir žmonių. Jokia AI to nepakeis, nesvarbu, kokia pažangi ji būtų. Geriausias kinas visada bus tas, kuris liečia širdį, o ne tas, kuris turi geriausią CGI. Nors, žinoma, jei gali turėti ir viena, ir kita – kodėl gi ne?